Faktor dan Cara Mengatasi Masalah Tingkahlaku Makanan Kanak-kanak


Assalamua'laikum n salam sejahtera.... (^_^)

Entri hari ini saya ingin berkongsi mengenai tingkahlaku makanan kanak-kanak.. Di sini ingin saya kongsikan sedikit maklumat daripada esaimen yang telah saya siapkan sebelum ini... semoga dengan perkongsian ini dapat membantu anda dan memberikan input berguna kepada semua...

<3<3<3      SeLaMaT MeMBaCa    <3<3<3


gambar hiasan

Isu makanan merupakan satu apek penting dalam masyarakat. Oleh kerana makanan penting dalam kehidupan dan boleh memastikan perkembangan fizikal yang sihat, semua ibu bapa berharap agar anak mereka gemar makan makanan berkhasiat. Walaubagaimanapun tidak semua menu hidangan ibu bapa disukai oleh kanak kanak. Beberapa jenis masalah yang berhubungkait dengan makanan boleh timbul di kalangan kanak kanak ialah memilih makanan serta tidak mahu makan. 

gambar hiasan

Masalah memilih makanan ini banyak menyebabkan kita sering terdengar keluhan ibu bapa yang amat risau dengan cara pemakanan anak-anak mereka, terutama sekali bagi anak-anak yang tidak suka makan sayur-sayuran. Selain itu ada di kalangan kanak-kanak yang hanya memilih sejenis makanan setiap hari tanpa jemu.

gambar hiasan

Ada pula kanak-kanak yang hanya memilih makanan ringan seperti keropok dan gula-gula untuk di makan. Makan seperti ini boleh menimbulkan masalah pada kesihatan holistik mereka kelak. Cara yang sesuai bagi mengatasi masalah seperti ini adalah dengan cara ibu bapa digalakkan makan semeja bersama ke semua anak-anak mereka pada waktu makan dan makan bersama anak mereka. 

gambar hiasan

Dalam suasana makan bersama, ibu bapa perlu makan makanan berkhasiat terutama sekali sayur-sayuran yang dimakan dengan selera sekali. Pendek kata apa sahaja makanan yang ibu bapa mahu anak mereka makan, ibu bapa perlu memakannya di hadapan anak-anak mereka dengan penuh selera dan rasa enak. Kanak-kanak yang melihat keadaan ini tentu sekali ingin mencuba dan meniru gelagat ibu bapa mereka. 

gambar hiasan

Selain itu, kanak-kanak yang mempunyai masalah ini tidak perlu dimarahi sekiranya mereka makan dalam keadaan bersepah. Hal ini kerana ibu bapa juga perlu memastikan bahawa suasana semasa makan adalah tenteram dan tidak dipenuhi dengan kritikkan untuk mengelakkan anak kecil menjadi takut pada waktu makan. 

gambar hiasan

Ibu bapa seharusnya membiarkan sahaja keadaan bersepah yang berlaku dan melatih anak mereka sedikit demi sedikit supaya tidak makan dalam keadaan demikian untuk membantu anak-anak mudah gemarkan makanan ialah melalui proses pembelajaran dengan memperkenalkan rasa pelbagai makanan kepada mereka.  

gambar hiasan

Manakala masalah tidak mahu makan di kalangan kanak-kanak juga boleh merungsingkan ibu bapa, terutama sekali apabila kanak-kanak kelihatan kurus walaupun masih ligat berlari dan bermain. Antara puncanya terjadinya masalah seperti ini adalah kanak-kanak mungkin kerap makan makanan ringan. Ini kerana makanan ringan mengandungi bahan yang menjadi bahan tenaga kepada kanak-kanak. Oleh itu, walaupun mereka tidak makan nasi mereka tetap bertenaga.

gambar hiasan

Selain daripada itu, masa ibu bapa memberi anak mereka makan adalah tidak sesuai. Ada di kalangan ibu bapa gemar memberi anak mereka makan lebih awal dari mereka. Pada masa yang sama anak-anak mungkin sedang asyik bermain. Dalam keadaan begitu kanak-kanak tidak berminat langsung untuk makan dan menganggap makanan adalah pengacau. 

gambar hiasan

Bagi kanak-kanak yang tidak mesra dengan ibu bapa mereka pula, makanan boleh dijadikan bahan untuk melawan kehendak ibu bapa mereka. Selain itu, kanak-kanak yang sudah kenyang kerana terlalu banyak minum air juga boleh menyebabkan kanak-kanak kenyang dan tidak mahu makan. Kanak-kanak yang susah hati, dalam keadaan risau, sedih, gelisah atas sebab-sebab  tertentu juga boleh menyebabkan kanak-kanak tidak mahu makan.

gambar hiasan

Cara yang paling sesuai untuk mengatasi masalah ini adalah ibu bapa perlu meneliti sama ada kesihatan fizikal anak-anak mereka tidak terjejas. Kanak-kanak yang tidak mahu makan, berat badan mereka tidak meningkat, kelihatan lesu, dan lemah. Ibu bapa juga perlu memastikan anak mereka tidak dibenarkan makan benda-benda lain sebelum sampai waktu makan yang sebenarnya. 

gambar hiasan

Sekiranya kanak-kanak tidak mahu makan, ibu bapa tidak patut memaksa dan menggunakan cara kekerasan. Hal ini mungkin boleh menyebabkan kanak-kanak melawan dengan tidak mahu makan. Ibu bapa perlu membiarkan anak meraka yang sudah berumur lebih 6 tahun boleh mengawal diri unuk makan. Sekiranya berat badan kanak-kanak semakin menurun walaupun mereka kelihatan aktif bermain, ibu bapa perlu membawa mereka ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan.

gambar hiasan



~~~~ Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk membaca entri ini ~~~

<3<3<3<3  SHARING IS CARING <3<3<3<3


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Semakin Hari Semakin Sayang

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Winnie The Pooh Glitter