Kesihatan Holistik Dari Segi Nutrisi/Pemakanan


Assalamua'laikum.... n salam sejahtera...

Entri nie adalah sambungan dari entri sebelum nie... kali ini ianya adalah berkaitan Nutrisi/Pemakanan... semoga ianya dapat memberikan info-info kepada semua.... Selamat membaca.... :)

gambar hiasan

Pada usia 2 tahun, kanak-kanak seharusnya sudah boleh makan makanan keluarga. Walau bagaimanapun, di tahap usia ini pertumbuhan kanak-kanak adalah perlahan dan begitu juga selera makannya. Ibu bapa tidak harus bimbang akan anak-anak yang perlukan lebih kasih sayang, kesabaran, perhatian dan galakan. Alam kanak-kanak adalah masa yang kritikal kerana ini adalah masa dimana mereka memupuk tabiat kesukaan kepada sesuatu makanan. 

gambar hiasan

Tabiat pemakanan yang betul perlu dititikberatkan di peringkat ini. Ibu bapa boleh berikan anak-anak mereka makanan yang seimbang mengikut Piramid Makanan Malaysia. Bukan setiap hidangan perlu mengandungi semua kumpulan makanan tetapi hidangan hendaklah seimbang dan mengandungi pelbagai jenis makanan setiap hari. 

gambar hiasan

Kanak-kanak petatih dan prasekolah pula, pada usia ini pengambilan susu berkurangan. Jadi, adalah penting untuk memberikan makanan yang sesuai daripada jenis makanan lain untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan kanak-kanak tersebut.
gambar hiasan


Selain itu, ibu bapa perlulah mulakan dengan memperkenalkan jadual waktu makan 3 kali sehari dan makanan snek antara waktu makan bagi mengekalkan diet keseimbangan makanan. 

gambar hiasan

Berikan susu semasa waktu snek. Kanak-kanak mungkin rasa kenyang dan mungkin enggan makan jika susu diberi pada waktu makan utama. Tambah jenis makanan baru secara perlahan-lahan agar kanak-kanak tidak merasai pelbagai rasa pada masa yang sama. Ketika memasak makanan untuk keluarga, asingkan sebahagian untuk anak anda sebelum menambahkan rempah ratus. 

gambar hiasan

Pemakanan berdasarkan piramid makanan membantu keseimbangan pemakanan kanak-kanak dalam menjaga kesihatan kanak-kanak. Makanan berkhasiat penting untuk kanak-kanak kerana ia membekalkan nutrien untuk perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak. 

gambar hiasan

Selain itu ia juga membekalkan tenaga untuk aktiviti fizikal dan mental dan membantu dalam mengekalkan ketahanan badan terhadap jangkitan penyakit terhadap kanak-kanak serta menyediakan bekalan nutrien yang cukup untuk keperluan pertumbuhan pada peringkat remaja.

gambar hiasan

Piramid Makanan Malaysia memberi panduan tentang bagaimana untuk mengimbangkan pengambilan makanan setiap hari. Makanan yang pelbagai membantu anak anda mendapat semua nutrien yang diperlukan.

gambar hiasan



~~~~~ Terima kasih kerana sudi meluangkan masa ~~~~~

<3<3<3<3 SHARING IS CARING <3<3<3<3



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Semakin Hari Semakin Sayang

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Winnie The Pooh Glitter