Kasih Ibu MemBawa Ke Syurga..... Kasih Ayah Berkorban Nyawa....

Assalamua'laikum dan Salam Sejahtera....

Entri kali ini adalah entri yang ditulis terus dari hati saya... hari ini saya pulang ke kampung... peluang yang saya dapat ini apabila kuliah bersama Madam shima terpakse dibatalkan atas sebab beliau dan beberapa orang pensyarah perempuan fakulti kami telah mengambil keputusan untuk menziarahi keluarga Allahyarhamah sahabat kami yang telah pulang ke rahmahtullah... suka ingin saya petik semula kenyataan beliau... "Kasih seorang ibu kepada anak, walau degil mcm mana sekalipun anak itu, kasih ibu itu tetap utuh... saya xdapat membayangkan perasaan dia apabila kehilangan seorang anak dengan keadaan yang tragis dalam sekelip mata" tersentuh hati saya selepas ayat tersebut keluar daripada mulut beliau... rasa hiba.. rasa sayu... semua ada.... xdapat saya nk luahkan dengan kata-kata...

Saya seorang yang cepat tersentuh apabila sesuatu perkara itu menyentuh isu kekeluargaan.. tak kiralah cerita drama kat tv ke... surat khabar ke... slide kuliah ke... buku cerite ke... memng saya sgt mudah tersentuh dengan isu ini..... 


berbalik kepada topik asal saya... kasih  ibu membawa ke syurga kasih ayah bekorban nyawa... setiap patah kata ini pada saya sangat menusuk ke kalbu... Ya ALLAH.. sesungguhnya.. aku bersyukur atas kurniaanMu memberikanku ayah dan ibu yang terbaik di dunia dan akhirat... semoga Engkau tempatkan mereka di SyurgaMu yang kekal abadi.... AMIN..

Kasih ibu... Kasih ibu.... Kasih ibu... mereka la yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita ke dunia... tanpa mereka... tiada la kita... tanpa mereka... terumbang-ambingla kita hidup tanpa kasih sayang dan belaian mesra... mereka mengasuh kita... mendidik kita untuk jadi insan terbaik... insan berguna... Ya ALLAH... Engkau bimbingla hati kami ini utk menjadi anak yang soleh dan solehah... jadikanla kami ini anak yang dapat berjasa kepada kedua ibubapa kami... bimbingla kami agar tidak menjadi anak yang derhaka kepada kedua ibu bapa kami... Jauhila kami dari sifat-sifat anak yang tidak mengenang budi kedua ibu bapa... Ya Allah.. sesungguhnya Engkaula yang Maha berkuasa dan Maha Mengetahui... Ibu.. engkaula permata hatiku... <3<3



Kasih ayah... Kasih ayah.... Kasih ayah.... setiap keringatmu yang menitik ke bumi xternilai harganya... Siang dan malam memcari rezeki dan sesuap nasi utk kami... Setiap permintaan dari kami xpernh kau endahkan walaupun dalam keadaan susah mahupun senang tetap akan kau kabulkan... begitu besarnya pengorbananmu ayah... Membesarkan dan memberikan kelengkapan yang mencukupi utk kami... Sedaya upaya menyediakan yang terbaik utk kami nikmati.... Ayah... terima kasih atas segalenya... xterbalas segala jasamu ayah.... saya ade terlihat satu video dr you.tube berkenaan pengorbanan seorang ayah... menitis air mata saya melihat video ini walaupun ianya bukan dalam bahasa melayu.. namun ianya sangat menyentuh hati.... selamat menonton...


Besarnya pengorbanan seorang ayah itu terhadap anaknya bukan.... :'(


Teringat saya pada setiap lirik-lirik dalam lagu allahyarham Sudirman... 

Ayah dan Ibu

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai…

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai…
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai…
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat


~~~sayu je dengar n tgk video nie~~~

Adab kepada kedua  ibu bapa~~~



Berbicaralah kepada orang tuamu dengan sopan santun, janganlah mengucapkan ‘ah’ kepada mereka, jangan herdik mereka dan berkatalah kepada mereka dengan ucapan yang baik. Taatilah selalu kedua orang tuamu selama tidak dalam maksiat, kerana tidak ada ketaatan pada makhluk yang bermaksiat kepada Allah. Berlemah-lembutlah kepada orang tuamu, jangan bermuka masam di depannya, dan janganlah membentak mereka dengan marah.

gambar hiasan

Jaga harta benda, kehormatan dan nama baik kedua orang tua. Dan janganlah mengambil sesuatu pun tanpa seizin keduanya. Lakukan hal-hal yang meringankan keduanya meskipun tanpa perintah seperti berkhidmat, membelikan beberapa keperluan dan bersungguh-sungguh dalam mencari ilmu. Segeralah penuhi panggilan mereka dengan wajah yang tersenyum sambil berkata : ada apa, mama! Atau, ada apa bapakku sayang! Hormati kawan dan sanak saudara mereka ketika mereka masih hidup dan sesudah mati. Jangan bantah mereka dan janganlah persalahkan mereka, tetapi usahakan dengan sopan dalam menjelaskan perkara yang benar. Jangan masuk ke tempat mereka kecuali setelah mendapat izin terutama pada waktu tidur dan istirehat mereka.

gambar hiasan

Jangan berbohong dengan mereka dan janganlah cela mereka jika mereka berbuat yang tidak menarik anda. Jangan utamakan isterimu atau anakmu atas mereka. Mintalah restu dan redha mereka sebelum melakukan segala sesuatu, kerana redha Allah terletak pada redha kedua orang tua dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan mereka. Kunjungilah kedua orang tuamu ketika masih hidup dan sesudah mati, bersedekahlah atas nama mereka dan berbanyakkan doa untuknya.

gambar hiasan

Jika anda tergoda untuk merokok, maka jangan merokok di depan mereka. Perbanyak melakukan kunjungan kepada kedua orang tua dan memberi hadiah, sampaikan terima kasih atas pendidikan dan jerih payah mereka, dan ambillah pengajaran dari anak-anakmu dan kesulitan-kesulitan selama bersama mereka.

gambar hiasan

Jika kamu sudah mampu mencari rezeki maka bekerjalah dan bantulah orang tuamu. Janganlah jadi biawak hidup…. Kedua orang tuamu mempunyai hak atas kamu, dan isterimu mempunyai hak atas kamu, maka berilah hak mereka. Jika keduanya berselisih, usahakanlah kamu pertemukan mereka dan berilah masing-masing hadiah secara diam-diam. Jika ayahmu bertengkar dengan isterimu, maka bertindaklah bijaksana, dan beri pengertian kepada isterimu bahawa kamu berpihak padanya jika dia benar, hanya kamu terpaksa harus menyakinkannya.

gambar hiasan

Jangan kikir untuk menginfakkan harta kepada mereka sampai mereka mengadu padamu dan itu merupakan kehinaan bagimu dan itu akan kamu dapatkan balasannya dari anak-anakmu. Apa yang kamu perbuat akan mendapat balasan. Doa orang tua untuk kebaikan dan kejelekkan diterima Allah, maka hati-hatilah terhadap doa mereka untuk kejelekkan. Diantara dosa-dosa besar adalah cacian seseorang terhadap kedua orang tuanya. Mencaci ayahnya sendiri, mencaci ibu orang lain maka ia mencaci ibunya sendiri.




~~~~ Terima kasih kepada yang sudi meluangkan masa untuk membaca entri ini~~~~

<3<3<3<3 SHARING IS CARING <3<3<3<3

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Semakin Hari Semakin Sayang

Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers
Winnie The Pooh Glitter